A BÁV Műtárgybefektetési Indexet, nemzetközi példákra építve, 2019-ben vezette be a BÁV Aukciósház. Az idén immár negyedik alkalommal elvégzett felmérés fókuszában a műtárgyakba való befektetési szándék mérése áll. A BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. friss, reprezentatív kutatása 2022 februárjában (de még a február végén kirobbant ukrajnai háborús konfliktus előtt) zajlott. Az index a 2021-es évre vonatkozó műtárgybefektetési hangulatot méri, de már az idei évre szólóan is tartalmaz előzetes trendet.
A befektetési szándékokat hét különböző irányból mérik fel, s ezek alindexeiből kalkulálnak egy összevont mutatószámot. Az index a tavalyi 40,1-ről 37,6-ra mérséklődött, azaz visszaállt a két évvel korábbi szint közelébe. Az okok között a meglóduló infláció és a kivárásra késztető gazdasági-politikai bizonytalanság állhat, ám több tényező is arra utal, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó.
Ilyen például, hogy az emberek egyre nagyobb hányada bízik saját anyagi helyzete javulásában. A válaszadók 52%-a nem vár változást, 22%-a pedig kifejezetten optimista a pénzügyeivel kapcsolatban. Ez az adat egyébként az elmúlt három év messze legmagasabb eredménye. A többség még mindig folyószámlán, készpénzben vagy bankbetétben tartja a pénzét, de az is igaz, hogy ezek népszerűsége – legfőképpen az infláció miatt - csökkent 2020-hoz képest. Egyetlen megtakarítási forma volt, amelynek jelentősen javult a megítélése: az arany-, ékszer- és műtárgyba fektetők aránya több, mint a duplájára nőtt tavaly óta.
Az emelkedés egyik oka lehet, hogy 2 év alatt 80%-ra nőtt azok tábora, akik szerint a műtárgyakba való befektetés legalább a reálérték megőrzését biztosíthatja, 41% pedig úgy gondolja, hogy infláció feletti hozamot is várhatnak tőlük. Vagyis ezeket a lehetőségeket kifejezetten inflációálló befektetésnek tartják a megkérdezettek.
A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében változatlanul a festmények a legkedveltebbek, ezt 50% vásárolna, de szorosan mellettük ott vannak az ékszer-befektetések is 46%-os népszerűséggel. Sokatmondó adat, hogy harmadik helyen a műtárggyal holtversenyben, az órák állnak. Érdekes fejlemény, hogy az elmúlt évhez képest is emelkedett a szobrok, kisplasztikák népszerűsége.
A befektetésen túl ezeket a tárgyakat kifejezetten nagy becsben tartják. A kutatásban résztvevők közel fele (43%) ugyanis úgy véli, hogy egy művészeti alkotás növeli egy lakás vagy iroda presztízsét.
A felmérés a lakosság műkereskedelemmel kapcsolatos jártasságát is vizsgálta, s az eredmények arról árulkodnak, hogy az emberek csak kis hányada követi a műkereskedelemmel, művészettel kapcsolatos híreket. A megkérdezettek túlnyomó többsége azonban legalább egy aukciósházról vagy galériáról már hallott, a legtöbben (85%) a BÁV Aukciósházat ismerik. Ezzel immár négy éve folyamatosan a BÁV a legismertebb brand a szektorban.
„A festmények, műtárgyak, ékszerek és órák jellemzően a befektetési portfoliók egy szeletét foglalják el. A BÁV Aukciósház eladási adatai azt mutatják, hogy az emberek bíznak abban, hogy ezek a befektetési eszközök értékállóak, és akár infláció fölötti hozamot is hozhatnak. A kereslet a teljes piacon belül leginkább az ékszerek és órák iránt növekedett, jól mutatja ezt, hogy 2021-ben mind az ékszer- mind az óra eladási rekord is megdőlt. A befektetők az arany rövid- és hosszútávú árfolyam növekedésében bíznak. Ezt támasztják alá a 2022-es év első két hónapjának eladásai adatai is, hiszen jelentősen megnőtt a kereslet az aranyékszerek és a befektetési aranytömbök iránt” – mondta el Fertőszögi Péter, a BÁV művészeti igazgatója.