Digitális forradalom a műkereskedelemben: az online megoldások népszerűbbek, mint valaha

2021. április 29.
Május 5-én tartja nagyszabású 2. online aukcióját a BÁV.

Az online kereskedelem felvirágzott a pandémia alatt: a műkereskedelem piacán is ez vált az uralkodó értékesítési formává világszerte. A BÁV felmérése alapján a magyarok kilencven százaléka bízik az online vásárlásban, és sokan arra is nyitottak lennének, hogy akár ékszert, órát, festményt vagy bútort vegyenek az interneten. Erre remek lehetőség nyílik a BÁV május 5-én rendezett 2. Online aukcióján, ahol Tiffany nyakéktől modern Zsolnay vázáig változatos tárgyakra lehet licitálni, melyek nem csak szépek, de hosszú távon is megőrzik – sőt, tovább növelhetik – értéküket.

A távolságtartás digitális forradalomhoz vezetett a műkereskedelem piacán is 2020-ban: a legnagyobb hazai és nemzetközi aukciósházak sorra vezették be az online megoldásokat. Online árverésekre váltott a BÁV Aukciósház is a múlt évben, így rendezi meg 2021. május 5-én a 2. Online aukcióját is, melyen ékszerek, műtárgyak és festmények várják az érdeklődőket – és nem csak a gyűjtőket! A közönség is egyre jobban kedveli a digitális megoldásokat: a magyarok háromnegyede vásárolt online a múlt évben – derült ki a BÁV Műtárgybefektetési indexének reprezentatív, online vásárlással kapcsolatos tavaszi kutatásának eredményeiből.

Az online vásárlások éve

A kutatás rámutatott arra, hogy összességében a magyarok 90 százaléka bízik az online vásárlásban, jól mutatja ezt, hogy a háztartások háromnegyede rendelt valamit interneten 2020-ban. Kicsit több mint 50 százalékuk leginkább csak kisebb értékű tárgyakat, 100 ezer forint feletti értékű árucikket 21 százalékuk vásárolt. A nagyobb értékű cikkek ilyen vásárlása leginkább a magasabb jövedelmű, diplomás, és az 50-69 éves korcsoportra volt jellemző. A válaszadók 8 százaléka tervezi biztosan, hogy festményt, műtárgyat vagy ékszert fog vásárolni 2021-ben, körükben különösen nagyot erősödött a bizalom az online vásárlással szemben.

A válaszadók arra a kérdésre, ha lenne szabadon elkölthető 500 ezer forintjuk, mit vásárolnának legszívesebben online, leginkább a bútort jelölték meg, ezt követi az ékszer és az óra. A magyarok 29 százaléka szívesen megnézi a kiválasztott tárgyat személyesen, mielőtt online megrendeli, és nagyjából ugyanennyien csak ismert, szakértő cégtől vásárolnának.

A hagyományos helyett új aukciós megoldások

A digitalizálódás a nemzetközi műkereskedelmi piacokon is egyértelmű trend. „Az online árverés lett az új normális” – írja összefoglaló riportjában az Artprice.com. Eszerint az amerikai aukciósházak 2020-ban az árverések 70 százalékát tartották az interneten (2019-ben ez az arány még csak 30 százalék volt), és a licitek negyven százaléka új – zömében fiatal – vásárlóktól érkezett. Az új megoldások – virtuális túrák, online katalógusok – sorra vették át itthon is a korábbi hagyományos árverési formák és eszközök szerepét.

Világszerte a nagyobb aukciósházaknál a legnépszerűbb típus a hibrid aukció lett, amikor magát az árverést élőben, közönség nélkül rendezik meg, de online közvetítik, és így is lehet rá licitálni. Magyarországon ilyen volt a BÁV karácsonyi 1. Online aukciója is, és így rendezik meg a soron következő májusi 2. Online aukciót is. Divat lett a különböző stílusú és kategóriájú alkotások keverése is – a Christie’s októberi aukcióján még egy dinoszaurusz csontváz is szerepelt a nagymesterek festményei között –, hogy minden érdeklődő találhasson neki tetsző tárgyat. Bár csontvázak nem lesznek a BÁV májusi árverésen, a 277 tárgy között a műkereskedelem szinte minden szegmense képviselteti magát.

További új fejlemény, hogy az élvezeti – kisebb értékű, lakberendezésű célú – vásárlás dominálta a piacot: több mint 80 százaléka az eladásoknak grafikák és lakberendezési tárgyak voltak. Hasonló tapasztalatokkal zárta az évet a BÁV is. A karácsonyi aukció sztárja például egy, a Debreceni Lámpagyárból származó art deco asztali lámpa volt, amely tizenháromszoros áron kelt el. Idén hasonló licitharcokra számítanak egy szintén a debreceni gyárból származó újabb, gésát ábrázoló art deco kisplasztika esetében is.

Kattintson a képre a letöltéshez!

Mit válasszunk?

Az élvezeti vásárlás ténye persze nem zárja ki, hogy egy olyan tárggyal gazdagodjunk, amely hosszú távon is őrzi értékét. Ha az ékszerek mellett döntenénk, a májusi online aukción finom kidolgozású, értékes drágakövekkel díszített klasszikus darabokból választhatunk. Ilyen a Tiffany & Co. egyik leghíresebb tervezőjének, a nemrég elhunyt Elsa Perettinek letisztult arany nyaklánca, melyre 100 ezer forintról lehet licitálni. Az árverés egyik fénypontja az a 2,44 karátos briliánssal ékített szolitergyűrű lesz, amely 440 ezer forintos kikiáltási árról indul.

TOVÁBB AZ AUKCIÓS OLDALRA

A műtárgy-kollekció igazi gasztrocsemegéket vonultat fel. Nyári összejövetelek sztárja lehet a firenzei rokokó kaviártartó, vagy egy spanyol fagylaltkehely-készlet. A retró kerámiák az utóbbi években kezdték el diadalmenetüket a műtárgypiacon, ezúttal az alacsonyabb árfekvésű, de neves készítők alkotásaira, többek között Gádor István, Gorka Géza és lánya, Gorka Lívia munkáira lehet licitálni. Jó befektetést jelenthet a modern Zsolnay-kerámia is, ilyen például az Andrási Edina tervei alapján készült díszváza, amely már a Zsolnay-gyár jövőjébe enged bepillantást.

A festmények kedvelői számára igazi csemegének számít Spányik Kornél Vasárnap délután című olajfestménye, de licitálhatnak Nádler István Firenze című akvarelljére is, amely 1,2 millió forintos kikiáltási árával a befektetők számára is jó választás lehet.

SAJTÓANYAG LETÖLTÉSE